Z punktu widzenia „Pulsu Biznesu” gazela to firma średniej wielkości, która dzięki niezwykle dynamicznemu rozwojowi doskonale daje sobie radę wśród nawet znacznie większych konkurentów. W razie zagrożenia, po prostu ucieka do przodu.
Gazela Biznesu 2012 jest zatem firmą, która:
- rozpoczęła działalność przed rokiem 2009 i prowadzi ją nieprzerwanie do dziś
- w roku bazowym 2009 jej przychody ze sprzedaży mieściły się w przedziale pomiędzy 3 a 200 mln złotych
- w latach 2009-2011 z roku na rok odnotowywała wzrost przychodów ze sprzedaży
- w latach 2009-2011 ani razu nie odnotowała straty
- przynajmniej od roku 2009 udostępnia informacje odnośnie wyników finansowych firmie Coface Poland lub redakcji „Puls Biznesu”.
Gazela Biznesu ma jeszcze jedną cechę, która odróżnia ją od innych biznesowych gatunków- rekinów, byków, niedźwiedzi, a tym bardziej hien. Tą cechą jest nieskazitelna reputacja, uczciwość, wobec kontrahentów, pracowników, a także … skarbu państwa.